Fotografering af følelsesladede øjeblikke med forældre ved brylluppet. I den klassiske film Father of the Bride fra 1950`erne spiller Spencer Tracy George, som betragter sin datter Annie (spillet af Elizabeth Taylor), mens hun bliver viet. Han siger til selv ”I det øjeblik indså jeg, at jeg aldrig mere skulle komme hjem og se Annie oven for trappen. Aldrig mere se hende ved vores morgenbord i nattøj og sokker…Annie var voksen og i gang med at forlade os – det føltes som en smerte indeni”

Den scene er fiktiv, men den bagvedliggende følelse er helt realistisk. På hele bryllupsdagen bevæger forældre og deres børn sig på grænsen mellem fortid og fremtid. Det er aldrig nemt at give slip, men det kan muliggøre dramatiske fotos med masser af hjerteblod. Bryllupsfotojournalister bruger deres erfaring og instinkt til at forevige ømme øjeblikke, mange brudepar ikke bemærker, hvorved de får chancen for at se ind i hjertet på de mennesker, de elsker.

Læs artiklen: 50 Spørgsmål til din bryllupsfotograf

den norske sømandskirke bryllup

AT GIVE SLIP

Som vore WPJA fotografer har nævnt, rammer erkendelsen forældrene på et eller andet tidspunkt i løbet af bryllupsdagen. Erkendelsen af, at deres børn er voksne og i gang med at begynde deres egne liv. Nogen gange opstår øjeblikket, når faderen har fulgt bruden op ad kirkegulvet. Andre gange, når forældrene danser. Ofte er det lige efter vielsen. Uanset hvad, så er de disse øjeblikke fulde af forskelligartede, umiddelbare følelser, og de danner grobund for vidunderlige fotos.

Nogle af vore medlemmer siger, det er vigtigt at være opmærksom på, hvornår disse følelsesladede øjeblikke kan opstå. Man skal holde godt øje med brudens far, idet bruden og han når enden af kirkegulvet. Derved er bryllupsfotojournalisten i stand til at gribe et naturligt øjeblik – på en og samme tid være både forberedt og usynlig.

Formålet med bryllupsfotojournalistik er at være tilbageholdende og forblive ubemærket. Det er vigtigt at give parret og deres gæster den plads, de behøver, mens man holder sig klar til at træde i karakter og tage billedet.

Læs artiklen: Hvem gider bryllupsmesserne mere?

Billeder af Kong Haakons kirke København bryllup

Øjeblikket

Nogle af vore medlemmer siger, de anvender en mere åndelig tilgang til at forevige de inderlige øjeblikke for de trolovede og deres forældre. De er meget opmærksomme på deres tilstedeværelse i andres personlige rum men anser udelukkende sig selv som et redskab. Bryllupsfotojournalisten er til stede i øjeblikket og har føling med alt, hvad der foregår. Samtidig er det en stille observatør af parrets dag. Vore medlemmer siger, det er en meget privilegeret stilling, de har, idet de deler dette personlige rum med parret. Når der skal tages nærbilleder på særligt følsomme tidspunkter, er det derfor vigtigt at forblive respektfuld og være så hurtig som muligt.

Prisbelønnede WPJA-medlemmer har fortalt om deres egne erfaringer med at fotografere følelsesladede øjeblikke. De husker fædre, som ikke viste følelser i løbet af dagen, men som brød sammen under vielsen eller mens de dansede med deres datter. Det er vigtigt at være årvågen i forhold til disse øjeblikke. En gæst, som har været tilbageholdende hele dagen, kan pludselig overraske og vise sine sande følelser. Den forandring skal foreviges. Ved at være til stede i øjeblikket og være empatisk mindskes sandsynligheden for, at de særlige øjeblikke undslipper fotografens opmærksomhed. Ved at udvise forståelse for de mennesker, man fotograferer, er man bedst i stand til at være på det rette sted på rette tid.

Synet af familie og venner, der græder af glæde, er rørende og kan forekomme nårsomhelst – selv under mere formelle handlinger, hvor man forventes at tøjle sine følelser, som for eksempel underskrivning af den jødiske ægteskabskontrakt ketubah. Tårer og følelser udvist på disse uventede tidspunkter har en stærk virkning og afslører ofte, hvad forældre og familiemedlemmer tænker – at de indser, deres barn er voksent nu.

Empati er ifølge vore medlemmer en forudsætning for at kunne tage inderlige bryllupsbilleder. Ofte vil bryllupperne, de fotograferer, få dem til at tænke på, at deres egne børn vokser op og bliver gift en dag. Derved kan de sætte sig ind, hvordan brudens og gommens forældre har det med at betragte deres børn på denne dag.

Kong Haakons kirke ligger ved Stadsgraven i København

Fotograf: Kunsten at være usynlig

Nogle af vore medlemmer har bemærket, at disse særligt følelsesladede øjeblikke tillader fotografen at undvige familiens opmærksomhed og være en nærmest usynlig observatør. Når familien indser brylluppets store betydning, glemmer de fotografens tilstedeværelse, hvilket gør det muligt for fotojournalisten at forevige deres følelser uden at være for påtrængende eller gøre familien forlegne. På det grundlag kan man opnå virkeligt smukke og rørende billeder.

Sandsynligheden for at få inderlige familiefotos er størst, når alle er godt tilpas med fotografens tilstedeværelse – når de glemmer, han eller hun er der. Vore medlemmer har bemærket, at denne ”forglemmelse” kan tage et vist stykke tid, hvori familien opbygger tillid, hvilket kræver tålmodighed fra fotografens side. Hvis fotografen er tålmodig og tager sig tid til at lære gæsterne at kende, vil de med tiden føle sig bedre tilpas og slappe af, fordi de stoler på, fotografen er professionel. Efter at være nået dertil, giver gæsterne los og glemmer fotografens tilstedeværelse. Dette er vidunderligt for en bryllupsfotojournalist, som har til hensigt at forevige ærlige/naturlige øjeblikke, hvor gæsterne ikke er opmærksomme på, de bliver fotograferet.

styling af bruden

For at kunne forblive ubemærket, skal fotografen forstå at stoppe, mens legen er god, nævner vore medlemmer. Et følelsesladet øjeblik varer muligvis kun få sekunder. Øjeblikket kan med fordel foreviges med et par fotos, hvorefter fotografen skal holde inde for at bibevare den (møjsommeligt) opbyggede usynlighed. Man må under ingen omstændigheder gøre gæsterne forlegne og ødelægge stemningen. 

Gennem hele bryllupsdagen gør en tæt forbindelse mellem bryllupsfotojournalister, brudepar og bryllupsgæster det muligt at opnå smukke, inderlige fotos. Vore medlemmer hævder, at den vigtigste forudsætning for smukke fotos hverken er billedskønne par eller dekorationer. Derimod er de bedste fotos dem, som er fremkommet på baggrund af fotografens gode forhold til parret, således parrets følelser for og kærlighed til hinanden skinner igennem. Denne kærlighed og omsorg forplanter sig til familien og gæsterne, hvilket igen øger den følelsesmæssige intensitet. De tydelige, store følelser gør både dagen smuk og gør bryllupsfotojournalistens opgave meget lettere.

Læs også: