Arbejd hårdt – det er ikke nemt at være bryllupsfotograf
Markedsføringstips til bryllupsfotografer – Arbejd hårdt, bliv ved med at uddanne dig, lær af andre, lad aldrig din stolthed komme i vejen, vær til stadighed i en hård konkurrence med dig selv, skab ingen fjender, opbyg tillid, vær tålmodig og (igen) arbejd hårdt. Erfaring er altafgørende i denne branche. Erfaring er at begå fejl – og lære af dem naturligvis. Det gør ondt, men det hjælper. Vi har begået masser af fejl. Den eneste fejl, vi fortryder, er dog frygten for at begå fejl, fordi den holdt os i et bekvemt – men gråt – område i en periode.
Vil i booke os som bryllupsfotograf ?
Tidløse, romantiske fotos
Jeg har været tro mod min stil fra starten. Tidløse, romantiske fotos og masser af ærlige fotos af gæsterne, som har det sjovt og nyder at være til stede. Jeg tager mig tid til at lære parrene at kende, og jeg er altid ærlig, så parrene ved, hvad de får. Jeg foregiver aldrig at være noget, jeg ikke er. Jeg kan ikke påstå at komme godt ud af det med alle par, jeg møder, for jeg er ikke alles kop te – men går jeg godt i spænd med et par, er det skønt, for da kan jeg garantere de smukke, afslappede, naturlige billeder, som mine brude og gomme har hyret mig til at tage.
Det er altid en god ide at lave en F.A.Q liste
bryllupsfotograferingens kunst
Med så mange fejl er jeg ikke helt sikker på, hvor jeg skal starte – jeg kunne skrive en hel bog om dem! Først gjorde jeg, hvad mange hobbyfotografer med professionelle drømme gør – jeg investerede i markedsføring og udvikling af hjemmesiden mv. i stedet for at fokusere på at lære bryllupsfotograferingens kunst. Dette har jeg rådet bod på nu, og min kalender er fuld året ud – uden markedsføring.
Alle bryllupper er vigtige for mig
Jeg går altid meget engageret til værks. Jeg har også prøvet at finde min helt egen stil og skabe noget særligt. Alle bryllupper er vigtige for mig, og det tror jeg på, mine kunder kan se på mine fotos.
tålmodig og bevidst
Jeg tror, det er vigtigt ikke bare at kaste sig ud i det. For mig har det været en langstrakt proces gradvis at opnå erfaring og samle mit udstyr sammen, være tålmodig og bevidst om, at det tager flere år, før man er oppe i fuld fart og sikker på, man gør det rigtige.
branchen udvikler sig
Jeg føler stadig, at branchen udvikler sig og vil fortsætte med at gøre det i adskillige år. Ens rygte betyder enormt meget, og det har man ikke altid kontrol over, men man kan selv sørge for at komme ud og gøre opmærksom på sit navn. Bryllupsmesser har også været en stor succes for mig.
Hårdt arbejde. Kedeligt men sandt – og jeg har fulgt min mavefornemmelse. Fejl? Formentlig at jeg for ofte følger min mavefornemmelse! (Markedsføringstips til bryllupsfotografer)
vær tro mod sig selv og sine potentielle kunder
Oprigtigt talt så er mit bedste råd at være tro mod sig selv og sine potentielle kunder. Det, jeg mener, er at man ikke skal markedsføre sig selv som noget andet, end man er. Vær tydelig. Efterlign ikke. Don´t buck the trends. Man skal skabe et behov for sit fotografiske arbejde. Lige som ananas på pizza?/sylte? vil nogen ikke bryde sig om ens arbejde (og det er ok), mens andre vil ELSKE ens arbejde og betale, hvad det koster at få netop den fotograf, de vil have.
Læs også: 10 gode råd til valg af fotograf
succesfuld
Jeg har aldrig set mig selv som succesfuld, fordi man altid prøver at forbedre sig og stiler mod nye mål. Som med alle andre bestræbelser mener jeg, at engagement hjælper en gennem de hårde tider og driver en til at blive mere succesfuld. Fejlene, jeg har begået, har heldigvis aldrig været katastrofale, fordi jeg forbereder mig grundigt på ethvert job. Forhåbentlig vil fejlene, jeg begår, fortsat få mig til at ønske at forbedre mig!
fokuserer på billedkvaliteten
Jeg besluttede mig for at tilbyde et særligt produkt, som i høj grad fokuserer på billedkvaliteten. Mine yndlingsarrangementer handler om at ”Flænse kjolen”, for de giver mig en mulighed for at skabe fantastiske billeder. Man skal aldrig sælge sin arbejdskraft til en lavere pris, end den er værd.
Hold et stabilt, højt niveau
Jeg har sørget for et stabilt, højt niveau af mine produkter, og jeg har ydet en enestående service over for mine kunder. Der er sket fejl undervejs, men den største af dem var, at jeg udelukkende fokuserede på at øge min fotografiske kunnen og ikke samtidig satte mig ind i det forretningsmæssige aspekt af arbejdet.
kombinationen af min fotografiske stil og min personlighed
Jeg tror fuldt og fast på, at kombinationen af min fotografiske stil og min personlighed har hjulpet min virksomhed med at udvikle sig markant. Jeg skaber naturlige fotos, der viser brudens, gommens og deres gæsters sande personligheder. Med en tidløs fotografisk stil skaber jeg en naturlig historie om bryllupsdagen. Jeg mener endvidere, det er vigtigt at tage sig tid til at mødes med parrene, før de hyrer mig, så vi har tid nok til at lære hinanden at kende.
markedsføring af fotografen
Det er virkelig svært at forklare, fordi denne branche er mere kompliceret, end de fleste tror. Vi har begået en masse fejl. Vi troede, at markedsføring var unødvendigt, hvis bare vores fotografiske arbejde var godt nok. Det er ikke rigtigt. Nutildags er fotografi 30% af vores arbejde/branche, og markedsføring er 70%. Vi taler her både om bryllupsfotografi og andre typer fotografi. (Markedsføringstips til bryllupsfotografer)
Læs også: Gode råd når det kommer til fotografering af et bryllup
bryllupsfotograf med hjertet
Jeg har stadig en masse arbejde at gøre, men jeg sørger altid for, at mine kunder føler sig trygge ved mig og mit arbejde. Derudover leverer jeg altid det bedste, jeg kan, og sikrer mig, de er vilde med det. Med hensyn til fejl er min største, at jeg ikke har sat mig bedre ind i forretningsdelen af jobbet. Dette skyldes hovedsageligt, at jeg mener, man vælger bryllupsfotograf med hjertet.
Jeg har begået masser af fejl og mangler stadig at lære meget
Jeg har begået masser af fejl og mangler stadig at lære meget. Min definition af succes er ikke økonomisk. Succes er noget mere personligt efter min mening. Jeg mener, vores arbejde er fuldført, når parret har skænket os deres tillid, og de endelige billeder overgår deres forventninger. For mig er det en succes, når bruden – af og til også gommen – er rørt til tårer af vores billeder. Jeg har fortsat meget at lære, og det motiverer mig til at blive ved med at forbedre mig og se fremad.
jeg griber tingene anderledes an nu
Jeg arbejder hårdt og sørger for at tilpasse mig, så jeg bliver ved med at have føling med, hvad folk vil have. Selvfølgelig har jeg begået fejl, og det gør jeg stadig! Uden decideret at have været fejl, er der områder, hvor jeg griber tingene anderledes an nu. Jeg bliver aldrig for gammel til at lære nyt, og det giver en naturlig udvikling.
Læs også: Skal du giftes i Odense på Fyn?
dokumentarisk arbejde
”Kom tæt på”. Sørg for bogstaveligt talt at komme tæt på, hvad der sker. Det giver en bedre føling med brylluppet, så man kan sætte sig ind, hvad der sker. Derved kan man lettere både forudse og forevige øjeblikkene. Jeg foretrækker at tage nærbilleder med en 24 mm (linse?). Det giver billederne en inderlighed, som får tilskueren til at føle sig til stede, selv når man ser billederne bagefter. Omvendt kan billeder taget med en 200 mm (linse?) på 10 meters afstand virke ”fjerne”. Det er klart mit bedste råd til at opnå inderligt, dokumentarisk arbejde. (Markedsføringstips til bryllupsfotografer)
”Man skal være vild med det, man fotograferer”. Der tjener intet formål hverken at gøre som alle andre eller bare gøre, hvad man tror, folk ønsker. På den måde kan man kun konkurrere på pris og risikerer at miste kærligheden til sit arbejde. Man skal fotografere sit syn på verden, fotografere det, man er vild med, og sørge for at vise, hvad man er vild med.
Læs også: Brudepar i Nordjylland elsker billeder
Hold aldrig op med at fotografere
Vær forudseende. Prøv at regne ud, hvad der vil ske, før det sker. Kan man til stadighed holde sig klar og eventuelt have valgt sin ramme frame til den pågældende begivenhed, vil ens billede blive perfekt. Nogen gange tror og håber man, der vil ske noget bestemt på et bestemt tidspunkt eller sted, men det gør der ikke Sker det, kan man dog være sikker på at opnå et fremragende billede. Af og til venter jeg 10-15 min. et bestemt sted, fordi jeg har fornemmelsen af, at der vil ske noget vigtigt. Jeg venter kun, hvis rammen er god og lyset optimalt.
Giv ikke op. Hold aldrig op med at fotografere, før handlingen er slut. Selv om man tror, man har fået et godt billede, skal man fotografere videre. Man skal aldrig antage, man har det perfekte billede – det kan altid blive bedre.
masser af engagement
Det kræver masser af engagement, hårdt arbejde, mange arbejdstimer foruden ens weekender.
forskellige stilarter og prisniveauer
Der findes mange bryllupsfotografer med alle mulige, forskellige stilarter og prisniveauer. Samtidig bliver masser af mennesker gift, så der er nok arbejde til alle! Det er godt at være opmærksom på andre bryllupsfotografer og respektere dem. Grundlæggende prøver jeg dog at ignorere de andre og fokusere på, hvad jeg kan tilbyde parrene med hensyn til min stil, min personlighed og den service, jeg yder.
Uheldigvis havde jeg for et stykke tid siden en dårlig oplevelse med en leverandør. Denne leverandør kunne ikke levere det produkt, jeg havde bestilt til en kunde, og leverandøren var i det hele taget ikke særlig hjælpsom! Det lykkedes mig at skaffe et andet produkt, der gjorde kunden glad. Jeg er holdt op med at bruge den nævnte leverandør og prøver at begrænse antallet af leverandører, jeg bruger – jeg skal kunne stole på mine leverandører.
Min tilgang til bryllupper er oprigtig
Jeg tror, min enkelhed giver mig succes. Min tilgang til bryllupper er oprigtig, og jeg fotograferer med hjertet som vejleder. Det er min overbevisning, at man bliver succesfuld ved at være engageret og elske sit job.
perfektionisme
Jeg mener, min succes er et resultat af min besættelse af perfektionisme både mht. fotografi og i forhold til at levere en ekstraordinær service til mine kunder. Jeg vil forevige naturlige billeder, og jeg tror fuldt og fast på, at det kun er muligt, hvis folk føler sig afslappede og godt tilpas i mit selskab. Jeg forsøger at skabe en munter stemning i forhold til bruden, gommen og alle deres gæster, så de slapper af. Jeg stræber altid efter at holde mere, end jeg lover, hvorved mine kunder bliver begejstrede for deres fotos. Fejlene? Da jeg var nystartet, var mine priser for lave, og det tiltrak kunder, som ikke værdsatte fotografi som sådan. Da jeg havde flere år på bagen, hævede jeg priserne, således jeg begyndte at tiltrække kunder, som virkelig værdsætter mit arbejde og min fotografiske stil.
Læs også: Bryllupsfotografering i hjertet af Aarhus
Tålmodighed er vigtig
Det virkede for mig at være meget tålmodig, prøve at regne ud, hvordan markedet udviklede sig, og derudover være ydmyg og beslutsom. (Markedsføringstips til bryllupsfotografer)
forevige følelser og særlige øjeblikke
Det er utrolig svært at udpege en enkelt faktor, men jeg mener, et af de vigtigste elementer er at være tro mod sig selv. At fotografere bryllupper, som man selv ønsker det, frem for at rette ind efter alle andres måde at gøre det på.
Jeg mener endvidere, det er vigtigt at forevige følelser og særlige øjeblikke på en kreativ, kunsterisk måde. Det har hjulpet mig meget at skabe mig et netværk/venskaber med andre fotografer i stedet for kun at se dem som konkurrenter. Min baggrundsviden inden for SEO har naturligvis også hjulpet mig med at synliggøre mit navn!
Bryllupper er pressede på tid
Dette arbejde er ikke kun forretning for os – vi har bibragt det egenart og individualitet. Vi er et par, og vi skaber gode relationer til parret, vi har med at gøre. Vi sørger for, vores arbejde er meget personligt og uformelt. Når vi mødes med vore skønne kunder, kan det sagtens føles, som om vi mødes med gamle venner. Selv om vi er professionelle med hensyn til vores arbejde, får vi situationerne til at føles mindre formelle, og vi får vore par til at slappe af.
Bryllupper er pressede på tid, og brudene kører ofte sig selv trætte med deres ”to do” lister. Vi håber, deres møde med os får dem til at føle sig mindre pressede. De kan læne sig tilbage og strege fotografi på deres lister med den vished, at den del af deres specielle dag tager vi os af.
Engagement er kodeordet
Engagement er kodeordet efter min mening. Det vigtigste er at nyde sit arbejde, for gør man ikke det, skinner det igennem, og resultaterne bliver derefter. Den største fejl, jeg har begået gennem årene, er at koncentrere mig for lidt om det forretningsmæssige aspekt, markedsføring, salg osv. Jeg bliver altid så opslugt af det tekniske aspekt af mit arbejde, at jeg ikke får markedsført min virksomhed effektivt! (Markedsføringstips til bryllupsfotografer)
Vores hobby er blevet til vores levebrød
Først og fremmest er vi overbevist om, at vi gør det rigtige. Vores hobby er blevet til vores levebrød, og vi er meget engagerede i arbejdet.
Med hensyn til fejl kan det virke overvældende, at bryllupsfotografi ikke bare er en forretning for os – det er en livsstil, og det er muligvis samtidig grundlaget for vores succes.
et højt niveau
Det skyldes formentlig personlige egenskaber, idet jeg kender mit mål på længere sigt, og jeg har et højt niveau. Jeg vil ikke være den næstbedste, og mine kunder skal sætte pris på dette. Nogen gange går jeg så højt op i arbejdet, at det nærmer sig en besættelse.
Fejl, ja – masser af dem! De har hovedsagelig med SEO og sociale medier at gøre, for jeg har prøvet mig frem på dette område. Jeg får nærmest dagligt opringninger angående markedsføring. De lover alle guld og grønne skove, men hidtil har ingen af dem levet op til det. Det har skabt en mistillid til deres ydelser, og min holdning er, at markedsføring online skal foretages udelukkende af fotografen selv.
Ingen andre kan stille ens navn i det bedst mulige lys. Ja, det tager tid, og man skal sætte sig ind i det, men det kan enhver. I virkeligheden bliver størstedelen af en moderne fotografs arbejde udført ved skrivebordet, og kun en brøkdel af tiden går med at fotografere. Mit råd er, at man skal uddanne sig (selv om det kan koste penge), så man er selvkørende.
Hvis man ikke er forsigtig, kan markedsføring online hurtigt koste mere, end man tjener!
bryllupsmagasiner
Min virksomhed kom ret langsomt fra start, fordi jeg var meget ærlig over for potentielle kunder mht. hvor få bryllupper, jeg havde fotograferet. Jeg synes, man skal være ærlig om det, selv om det kan risikere at give færre aftaler. Da jeg havde fotograferet 15-20 bryllupper, troede jeg nok på mig selv til at markedsføre mig – først via Google og derefter i bryllupsmagasiner mv. Jeg har ikke fundet én magisk løsning – man skal synliggøre sig via alle mulige medier. I begyndelsen var min største fejl at forsøge at efterligne andre fotografer. Jeg tror, alle ser sig omkring for at se, hvad de andre gør. Det var dog først, da jeg troede tilstrækkeligt på mig selv, jeg begyndte at tage billeder, jeg kunne lide. Det gav fremdrift forretningsmæssigt.
Der findes så mange talentfulde fotografer
Jeg er ikke sikker på, min virksomhed er succesfuld for øjeblikket. Ganske vist lever jeg udelukkende af bryllupsfotografi, så på den måde er det vel succesfuldt – men jeg er langt fra at kunne anse min virksomhed som succesfuld på nogen andre måder. Med hensyn til fejl har jeg begået en masse, men den, jeg umiddelbart kommer i tanke om, er at bruge for meget tid på at studere, hvad andre gør og sammenligne mig med dem. Der findes så mange talentfulde fotografer, og ved hjælp af sociale medier osv. er det meget let at se andres arbejde. Det kan til tider tage pippet fra en. Går man op i sit arbejde, har man ret let ved at finde fejlene i sit eget arbejde, hvilket får andres arbejde til at virke tilsvarende bedre. Jeg gør det ikke så meget mere, men jeg har stadig brug for at forbedre mig på dette område.
100% tro mod sig selv
Hårdt arbejde, engagement, beslutsomhed, fuldendt kundepleje og at forblive 100% tro mod sig selv.
Vi ved det virkelig ikke! Vi begyndte, fordi det var en lidenskab for os og fortsatte af samme grund. Succes findes i området, hvor ens lidenskab overlapper med brudens og gommens ønsker.
Der er blevet begået fejl – hovedsagelig inden for markedsføring. Det vigtige er at lære af disse fejl. Stor betydning: God omtale. Mindre betydning: Brochurer fra de steder, hvor bryllupperne holdes.
fotografisk identitet
Der har ikke været mange reelle fejl men en del ting, der er smartere at gøre end andre. Jeg anbefaler enhver at arbejde mest muligt med sin stil fra starten. Det er stilen, som gør ens arbejde bemærkelsesværdigt og som er ens fotografiske identitet.
Vi stolede fra starten for meget på SEO-”eksperter”, det kostede os dyrt. Vi tror begge på, at vores virksomhed er blevet succesfuld, fordi vi tror på vores arbejde. Vi forsøger ikke at efterligne andre men fotograferer et bryllup, akkurat som vi vil have det til at se ud. Vi appellerer ikke til hver eneste vordende brud.
højt serviceniveau
Jeg prøver at være mig selv, jeg har ikke en bestemt stil. Jeg lader mig styre af mine følelser og af, hvad jeg ser. Jeg er virkelig spontan. Jeg mener, parret skal føle sig godt tilpas i mit selskab og med min stil. Lykkes det, har jeg været en succes!
Det tager tid at finde sin egen rytme, når man er nystartet fotograf, at finde sin kreative personlighed og stil. Det har været gavnligt for mig at være ekstra fotograf en del gange og derved blive lært op af professionelle, så man kan eksperimentere. Tidligere fotograferede jeg sammen med en meget traditionel bryllupsfotograf. Samtidig med, at jeg lærte en masse, blev jeg klar over, at det overhovedet ikke var min stil. Den indsigt var gavnlig for min udvikling. Det er altafgørende for mig, at jeg fotograferer, hvad jeg elsker til bryllupper. Jeg prøver ikke at være andre end mig selv. Jeg har et højt serviceniveau og lærer mine par at kende, skaber en god forbindelse til dem og nyder at arbejde med dem. Jeg har undervejs været god til at skabe mig et netværk af fantastiske fotografer, som både er mine venner og læremestre.
Jeg assisterede andre bryllupsfotografer
Vejen til succes er meget lang, men jeg klager ikke. Jeg assisterede andre bryllupsfotografer, før jeg startede for mig selv, og jeg har lært af deres fejl.
Jeg havde til hensigt at skabe en eksklusiv niche i markedet. Jeg blev træt af at kigge rundt og se den samme kedelige, ensartede tilgang til bryllupsfotografi. Jo mere, jeg kiggede rundt, jo mere bemærkede jeg, at markedet var oversvømmet af middelmådighed. Derfor besluttede jeg at prøve noget anderledes og gjorde alt, hvad jeg kunne for at undgå klicheerne. Jeg fordybede mig totalt i mode- og editorial fotografi. Jeg assisterede en af de bedste modefotografer ved navn Elisabeth Hoff i London. Med tiden blev min bryllupsfotografiske stil mere editorial, idet den bar præg af mode- og filmverdenen.
Jeg begik den fejl i starten at bruge en mindre formue på at reklamere. Reklame virkede ikke for mig. Det var spild af penge. God omtale skabte vækst i min virksomhed i stedet. Min virksomhed er bygget på henvisninger.
nyskabende bryllupsfotografi
Min virksomhed blev en succes ved at tilbyde nyskabende bryllupsfotografi i en sektor, hvor der var et behov for forandring. Der blev begået mange fejl undervejs. Det er vigtigt at kunne følge med, når forandring er påkrævet.
Vi brugte lang tid på at overveje hvilken type billeder, vi kunne lide, og hvilken type billeder, vi ville tage. Dette gjorde, at vi fik kontakt til ligesindede par. Vi fokuserer i høj grad på parrene og opbygger et godt forhold mellem os alle. Det er vigtigt, de slapper af sammen med os.
kreativt og unikt billedmateriale
Jeg fokuserer på at levere kreativt og unikt billedmateriale til mine kunder. Samtidig lytter jeg altid til brudens og gommens ønsker og forventninger, lige som jeg sørger for, de får en vidunderlig og enestående oplevelse med mig.
Efter min mening begår vi alle fejl, men det vigtige er at lære af dem og forbedre sig!
Jeg er simpelthen bare mig selv og tager mig enormt godt af mine kunder. Nogen af mine beslutninger mht. markedsføring har været spild af penge.
det kommercielle aspekt
Jeg ved ikke, om det kan betegnes som en succes at fotografere 15 bryllupper om året, men jeg prøver altid at yde mit bedste for parrene, som har hyret mig. Jeg lytter altid til deres ideer, til hvad de frygter eller i øvrigt udtrykker. Jeg taler meget med dem, og de stoler på mig.
Jeg er bare altid engageret og prøver at gøre at mit bedste for hvert eneste bryllupsfoto. Jeg har af og til gjort den fejl at undlade at vise mit arbejde tilstrækkeligt meget frem. Som jeg ser det, er det kommercielle aspekt det sværeste ved arbejdet.
en bedre bryllupsfotograf
Jeg ved faktisk ikke, om jeg er succesfuld eller ej. Måske er dette det væsentligste: Man skal lære ved at prøve sig frem, dvs. på den hårde måde, om noget virker eller ikke. Derved vil ens resultater forbedres år for år. Angående fejl er min nok, at jeg investerede for mange penge i udstyr frem for i at uddanne mig. Jeg har taget den lange vej, da jeg er selvlært, men jeg tror på, at det gør en til en bedre bryllupsfotograf.
Jeg forsøger at vise mit personlige syn på brylluppet. Jeg prøver at være mig selv. Det er det hele.
fotografiske teknikker og markedsføring
Jeg har sat mig ind i en masse stof. Det gælder både fotografiske teknikker og markedsføring. For en italiensk fotograf er der masser af inspiration at hente, da der er mange berømte fotografer og masser af smukke steder i mit land. Der kommer endda par fra udlandet for at holde deres bryllup her. Jeg har begået fejl mht. markedsføring, og det gør jeg sikkert igen. Jeg mener, det er vigtigt altid at gøre sit bedste, analysere sine fejl og lære af dem.
Der er to vigtige ting. En imponerende portefølje og at jeg holder af mit arbejde. Det lægger kunderne mærke til. Jeg har begået mange fejl, men enhver fejl gør en bedre og stærkere. (Markedsføringstips til bryllupsfotografer)
kærlighed
Man skal følge sin vej og lade kærlighed opfylde sig! Det er vigtigt at følges med venner og aldrig gå alene. Man skal ikke stile direkte mod målet! Man kan roligt tage de små veje til venstre og højre – selv blindgyderne. Det gør ikke noget, man tager fejl! Det gør en stærkere og mere sikker på sig selv. Man skal bare begå masser af fejl og arbejde hårdt!
Jeg skaber større kunst, hver gang jeg fotograferer et bryllup. Jeg har ikke nogen base.
Jeg er ikke sikker. Det er dog helt sikkert, man skal være vild med dette arbejde. Jeg kastede mig ud i det uden at have assisteret nogen før. Jeg har derfor begået mange fejl men forbedrer mig hele tiden.
Læs også: De professionelle fotografer presser på i Vestjylland
For mig er ethvert bryllup storslået
Jeg vil sige det sådan, at min succes skyldes nogle få regler, jeg udformede fra dag 1:
- Jeg skal forundres/betages af hvert eneste bryllup, som om det var mit første.
- Jeg skal til hvert bryllup frembringe et billede, jeg aldrig har skabt magen til før.
- Jeg skal som minimum holde op med at skabe det dårligste billede fra hvert bryllup.
For mig er ethvert bryllup storslået. Det er nogens drøm. Jeg bør være i stand til at se og forevige drømmen. Jeg har begået mange fejl. Hyret inkompetente medhjælpere og haft for mange opgaver på samme tid. Til tider har jeg været perfektionist, og det sænker tempoet. Jeg har lært af disse fejl og gjort dem til værdifuld erfaring.
Jeg bruger sociale medier meget, for derved kan jeg hurtigt og gratis nå tusindvis af mennesker. Jeg samarbejder også med mange kolleger for at skabe nye kontakter.
god kundeservice
Det er vigtigt at kunne tilpasse sig, koncentrere sig om at levere en god kundeservice og altid forsøge at øge sin kunnen. Min fejl var at bruge for mange penge på reklamer, der ikke havde nogen effekt!
Jeg valgte at fokusere på mit eget arbejde og forsøgte konstant at forbedre mig.
Åh, der er masser af fejltrin, og jeg gør mig stadig umage for at blive succesfuld hver dag. Jeg kan bare sige, det ikke er let. Man skal være klar til at bruge meget tid på det og være meget engageret. Fejl sker naturligvis, og dem både lærer og udvikler vi os af. Man skal bare blive ved og frem for alt nyde sit arbejde!
Læs også: Anbefalede bryllupsfotografer i Danmark
Min bryllupsfotograf virksomhed lever af anbefalinger
Min bryllupsfotograf virksomhed afhænger i høj grad af henvisninger. Jeg foretrækker at arbejde med herlige mennesker, som nyder mit kreative arbejde, og som jeg nyder at fotografere. Til min store glæde bliver kunder henvist til mig både af gode sælgere og selvfølgelig af skønne, tidligere kunder. Jeg sætter grænsen ved tyve bryllupper årligt, hvorved jeg tillige kan forblive fokuseret på mit øvrige arbejde.
Min største fejl er, at jeg ville ønske, jeg havde samarbejdet med et studie fra starten for at få et indblik i, hvordan man driver en virksomhed. Det kan til tider være skræmmende at være fotograf inden for flere forskellige områder, da der er mange forskellige kontrakter, reklamekampagner osv. Det er gået sådan, at jeg nok er selvlært i en højere grad, end jeg burde have været.
Jeg ønsker at fortælle en historie med mine billeder
Man skal prøve sig frem. Fra starten var det virkelig vigtigt for mig at skabe netværk med andre mennesker. Det er ikke helt nemt at finde ud af, hvilke markedsføringsstrategier der egner sig til ens virksomhed – det tager tid.
Jeg ønsker at fortælle en historie. Jeg er ikke og har ikke til hensigt bare at være bryllupsfotograf. Jeg nægter at anvende tilgangen med en fyldt kalender og to aftaler på samme dag, selv om jeg ser andre gøre det. Det er ikke for at hævde mig selv, men jeg kan ikke forlige mig med den fremgangsmåde. (Markedsføringstips til bryllupsfotografer)
Min definition af succes (et begrænset antal bryllupper, jeg fordyber mig i) er, at en menneskelig tilgang er vigtig. Der er masser af fotografer og bryllupsfotos i dag – mange af dem ligner oven i købet hinanden. Man kan dog hverken efterligne tanker, det man ser på billedet, det som gjorde, man trykkede på udløseren, det man søger eller det som begejstrer. Jeg arbejder inderligt/nærgående, og historien er vigtig. Den opbygges ved, at man tilbringer tid sammen på en bar, spiser middag sammen – i det hele taget bare bliver klogere på hinanden.
Billeder afspejler dette. Jeg følger ikke full frame og 1.4 linse trenden. Jeg er mere interesseret i mennesker og deres verden – det er svært at forklare. Jeg prøver at tænke på, hvilke billeder jeg ville have ønsket at få fra mit bryllup.
Jeg leder efter noget PERSONLIGT, noget jeg ser som værdifuldt.
Der findes mange talentfulde bryllupsfotografer, men jeg fokuserer på mig selv og gør, hvad jeg føler er rigtigt – også selv om det er helt usædvanligt. Jeg har underskrevet mange kontrakter med folk, der så på mine personlige sorthvide fotos – dvs. uden at jeg viste dem andre bryllupsfotos end dem, de allerede havde set på min hjemmeside.
En anden vigtig ting er at sørge for altid at have en god ekstrafotograf i nærheden. Det er helt sikkert en bedre investering end nye kameraer.
Lær af dine fejl
Jeg ved ikke, om det er grundlaget for min ”succes”, men jeg har helt sikkert som hovedformål at forstå mine kunder, deres ideer og håb.
Jeg har begået, begår og vil begå mange, mange fejl – det er håndværkerens/kunstnerens natur. Man kan med en let ændring af brandmændenes talemåde sige: En dag uden fejl er en spildt dag
Fejlene og lærdommen herfra er væsentlige. Min største fejl har været at sætte prisen for lavt i forhold til ydelsen, jeg leverer.
hemmeligheden bag vores succes
Vi tror på, at hemmeligheden bag vores succes er konstant at lære og at udvikle sig. En succesfuld virksomhed må aldrig gå i stå! I vores bryllupsfotografvirksomhed søger vi altid viden, afprøver nye ideer til billeder og udvikler vore teknikker. I vores virksomhed gennemgår vi altid vore arbejdsgange og leder efter mulige forbedringer. Og ja, vi har begået nogle få fejl undervejs. Fejl kan dog have den fordel, at de synliggør manglerne i ens arbejdsgange og dermed viser mulige forbedringer!
Vores største fejl er formentlig, at vi som nystartede tog imod ethvert job, vi fik tilbudt. Arbejdsbyrden derfra var tæt på at tage pippet fra mig, og jeg havde hverken en fridag eller en friaften i et halvt år. Det fik mig til at tvivle på, om bryllupsfotografi var noget for mig! Nu kan jeg heldigvis fortælle, at vi har lært at sige nej på en høflig måde, hvorved vi har meget mere styr på arbejdsbyrden! Læs mere om Markedsføringstips til bryllupsfotografer her–
Læs flere artikler her:
Trackbacks/Pingbacks