Er I lige ved at begynde på at skrive bryllupsinvitationer? Her finder I al den viden, I behøver for at få dem på plads.
Jeres bryllupsinvitationer er det første glimt, jeres gæster får af jeres bryllupsdag. Derfor skal de være imponerende. Hvis det er svært at komme i gang med dem, kan I få uundværlige råd om disse vigtige breve nedenfor.
Fastlæg stilen for jeres bryllup
Bryllupsinvitationen indeholder praktiske oplysninger om placering af og tidspunkt for jeres bryllup. Derudover siger invitationens stil en masse om, hvor formelt jeres bryllup bliver. I bør lægge jer fast på, hvilken slags bryllupsfest, I vil holde. Bliver den klassisk og elegant, rolig og afslappet eller moderne og glamourøs? Derefter kan I gå på indkøb og udsøge jer akkurat det brevpapir, som har den rette udstråling. I kan kigge på hjemmesider med brevpapir og på bryllupsinvitationer fra andre par for at få inspiration til, hvad I ønsker.
Se flotte bryllupsbilleder her
Bekend kulør
Overvej farvepaletten til jeres bryllupsfest. I kan indbygge jeres farvevalg og jeres eventuelle tema i jeres bryllupsinvitationer. Den stil kan I videreføre på alle øvrige papirvarer til jeres bryllup – bordkort, menuer, programmer og lignende – så I får et sammenhængende udtryk. Nuancerne elfenben, fløde og hvid som baggrundsfarve sammensat med sort eller guldfarvet skrift er klassiske valg til bryllupsinvitationer. I kan vælge at peppe invitationerne op med farverig skrift eller et metallisk præg på baggrunden eller på kuverterne. Husk bare, at de valgte farver ikke skal forstyrre invitationernes læsbarhed (mere om dette senere).
Leg med form og størrelse
Bryllupsinvitationer har traditionelt størrelsen C6 og dermed en rektangulær facon. Flere og flere par kanaliserer dog deres legesyge og/eller en mere moderne tilgang ud via runde invitationer, kvadratiske invitationer eller invitationer med facon som muslingeskaller. Husk dog, at udgiften til porto kan stige, hvis I vælger usædvanlige formater, tykke invitationer eller kæmpestore invitationer.
Sørg for, de er læselige
Glem ikke teksten i jeres overvejelser af farver og mønstre – formålet med invitationen er jo at formidle noget information. Trykkeren kan hjælpe jer med at vælge, men generelt skal I undgå lyst blæk på en lys baggrund og mørkt blæk på en mørk baggrund. Gult og pastelfarver er mindre læselige farver. Vælger I dem, er det vigtigt, I enten sørger for tilstrækkelig kontrast med baggrundsfarven, således ordene står frem, eller at I indarbejder farverne i invitationernes design, så det ikke er tekstfarverne. Undgå endvidere alt for kunstfærdige, svært læselige skrifttyper. Læsbarhed er vigtigere end smukke invitationer.
Lad os få nogle gode ideer til bryllupper her
Vælg jeres ord med omhu
Sæt jer ind i reglerne for ordvalg i invitationer. Traditionelt skrives værternes navne først på invitationen. Sædvanen er, at man skriver udførligt, og tidspunktet for vielsen skal fremgå. På klassiske bryllupsinvitationer er der altid en linje efter værternes navne i stil med ”den og den udbeder sig æren af dit/jeres nærvær”. Ordvalget kan ændres med værtssituationen. Husk derfor at kontrollere, I har fået alle med.
Fyld ikke kortet helt op
Nævn kun det væsentligste på jeres invitation: Tid og sted for vielsen, værterne, brudeparrets navne (hvis I ikke er værterne), dress code (hvis aktuelt), hvordan og hvornår I ønsker svar på invitationen. Klemmer I for meget ind på en invitation, bliver den sværere at læse og ser ikke helt så elegant ud. Vejvisning til festlokalet og andre praktiske oplysninger kan I placere på jeres bryllupshjemmeside og/eller lægge det ved invitationen.
Brug for en fotograf til bryllup?
Gå i gang i god tid
I bør varsle jeres bryllupsdato over for gæsterne 8 til 10 måneder før brylluppet. Det kan tage alt fra få dage til få uger (eller mere) at få trykt datovarslerne afhængigt af hvor raffineret, det skal være. Datovarslerne behøver ikke passe til jeres invitationer, men det er sandsynligvis billigere at købe begge dele samme sted. Begynd derfor at udvælge boghandel eller trykkeri 9 til 11 måneder før brylluppet. Planlæg at bestille jeres invitationer fire til fem måneder efter, så de er klar til afsendelse 8 til 10 uger før brylluppet. Hvis jeres bryllup foregår på en særlig destination eller i en ferieperiode, skal I sende invitationerne ud tidligere (12 uger før brylluppet).
Få styr på jeres datoer
Jeres ønske om svartidspunkt kan I placere i invitationens nederste højre hjørne eller på et separat ark. Sæt svarfristen højst tre eller fire uger efter, invitationerne er nået frem. Find først ud af, hvornår jeres cateringservice behøver at kende det endelige antal kuverter. Jo mere tid, gæsterne får til at svare, jo større er risikoen for, at de glemmer det. I har brug for noget tid til at få bordplanen fastlagt. Det endelige antal gæster kan have en betydning for bordpynten, så jeres blomsterhandler m.fl. har brug for et endeligt svar nogle uger før brylluppet.
Vær opmærksom på prisen
Invitationer fås til mange forskellige priser – alt fra 10 kroner til 500 kroner kan forekomme. Det afhænger fuldstændig af udformning, blæk, skrifttype, trykkeprocessen, papiret og antallet af invitationer. Papir af højeste kvalitet, farvetryk, særlige trykketeknikker (som indgravering) og helt særlig udformning øger prisen. Det samme gør ekstra pynt som forede kuverter og adskillige bilag. Derfor er det vigtigt at afsøge markedet for muligheder på forhånd, så I kan fastlægge jeres prioriteter, hvad enten det er avanceret trykkekunst og en helt særlig udformning eller adskillige bilag. Hvis I overvejer at få kalligrafi på kuverterne, skal I være opmærksomme på, at det kan koste 15 til 50 kroner per kuvert. Dette kan I med fordel tage med i budgettet for papirvarer, da det kan have betydning for jeres valg af invitationer.
Se billeder fra dygtig fotograf i Viborg
Få adressen skrevet på kuverterne af en professionel
Når I bestiller materialerne til jeres invitationer, kan I med fordel bede om at få kuverterne hjem hurtigst muligt. Det giver jer et forspring tidsmæssigt, hvis I ønsker, at trykkeren (giver evt. en begrænset merudgift) eller en kalligraf til at skrive modtagernes adresser på kuverterne. Selv om det ikke er strengt nødvendigt at skrive modtagernes adresser med kalligrafi, anbefaler vi det, fordi det giver et smukt og elegant første indtryk. Traditionelt er adresserne håndskrevne, og dette bør I lade en professionel gøre, med mindre jeres håndskrift er ulastelig. Vælger I at skrive adresserne selv, skal I udføre opgaven over nogle gange, så I ikke bliver sløsede og ukoncentrerede. Det er nemt (og overkommeligt prismæssigt) at bruge trykte etiketter, men de håndskrevne adresser er både mere formelle og mere personlige. Ved at tage jer tiden til at håndskrive adresserne (eller få en kalligraf til det), viser I jeres gæster, at I virkelig ønsker deres deltagelse i jeres bryllup. Ligner jeres håndskrift kragetæer, og er kalligrafer for dyre, kan I printe adresserne ved at bruge et digitalt kalligrafiprogram.
Book jeres bryllupsfotograf fra Nordjylland her
Se oplægget igennem adskillige gange, før det bliver trykt
Før jeres invitationer trykkes, får I tilsendt oplægget enten på papir eller per mail. Det er ikke tilstrækkeligt, at I selv og en af mødrene læser det igennem. I skal bede en engelskuddannet ven eller en grammatisk stærk brudepige kontrollere oplægget, før I godkender det. I vil sandsynligvis opdage, I kan have overset fejl i vigtige detaljer som dato, tidspunkt og stavning. En metode, som korrekturlæsere anvender, er at læse oplægget ord for ord fra højre mod venstre, så øjnene ikke ved et tilfælde glider hen over en fejl.
Book en dygtig fotograf til jeres bryllupsbilleder i Herning
Tæl antal husstande
I behøver ikke sende en invitation til hver eneste gæst. Gå gæstelisten igennem og regn ud, hvor mange husstande, det drejer sig om. Derved kan I mindske det nødvendige antal invitationer markant. Samlevende par får en invitation. Par, som ikke bor sammen, kan indbydes ved at sende en invitation til den af de to, I kender bedst (skriv begges navne på kuverterne). I kan også vælge at sende en invitation til hver af parterne. Familier kan nøjes med en enkelt invitation (adresseret til ”familien Jensen” for eksempel). Undtagelser fra denne regel er udeboende børn (måske er de på efterskole) og unge mennesker over 18, som fortsat bor hjemme. Disse bør få deres egen invitation.
Bestil ekstra bryllupsinvitationer
Det er dyrt at få trykt flere invitationer, end I først bestilte. Bestil derfor invitationer nok til jeres gæsteliste foruden 25 ekstra for det tilfælde, at I får brug for at gensende en invitation, gemme nogen som minder (det vil jeres mødre helt sikkert sætte pris på), eller hvis I planlægger at sende invitationer til en B-liste. Et godt råd er at bestille et antal invitationer med en senere svardato, hvis I har en lang B-liste. Selv om I hyrer en kalligraf til at skrive adresserne på jeres invitationer, skal I alligevel sørge for at have ekstra kuverter. Kalligrafer ønsker generelt at have 15 til 20% kuverter i overskud, lige som der kan være fejl i adresserne, eller invitationerne kan blive sendt retur af andre årsager.
Læs mere om bryllupper i Esbjerg og Vestjylland
Glem ikke resten af jeres papirvarer
Bestil jeres menuer, programmer og taksigelseskort samtidig med jeres invitationer. Det kan spare jer både tid og penge, at trykkeren får en større bestilling i stedet for flere små. Derudover vil det give jeres papirvarer et mere ensartet udtryk, selv om I vælger at variere udseendet af de forskellige papirvarer (f.eks. skifte en farve eller ændre mønstret på den ene eller den anden type).
Husk taksigelserne
Brug et regneark eller andet software som redskab til at administrere gæsternes svar på jeres invitationer. Indsæt en kolonne, hvor I kan notere, hvad I får fra hver af gæsterne. Når bryllupsgaverne begynder at strømme ind, kan gå i gang med at skrive taksigelseskortene, så I ikke kommer bagud. Gaver modtaget før brylluppet bør I takke for inden for 14 dage. Gaver, I modtager på dagen eller efter brylluppet, kan I vente op til en måned med at takke for.
Frankér svarkuverterne
Det kan virke indlysende men bliver alligevel ofte glemt: Send frankerede svarkuverter med adresse på sammen med invitationerne, så er det nemmere for gæsterne at sende svarkortet uden at skulle tænke på porto. Det er sædvane at adressere svarkuverterne til bryllupsfestens værter. Hvis jeres forældre er værterne – men det reelt er jer, som har overblikket over gæstelisten – kan I sagtens føre jeres egen adresse på svarkuverterne i stedet. Frankeringsstempler kan tilpasses jeres ønsker, det finder I her The Knot Shop. Et godt råd er at være opmærksom på, I får frankeret svarkuverterne med det rette beløb, da portostigninger jævnligt forekommer.
Læs mere om bryllupper i Sydjylland
Vej kuverterne
I er formentlig utålmodige efter at få afsendt jeres bryllupsinvitationer, så denne opgave er klaret, men husk at veje hele kuverten med alt dens indhold på posthuset. Det vil spare jer for en del arbejde bagefter. Tro os, når vi siger, I ønsker at undgå bøvlet med invitationer, som ikke leveres hos modtageren grundet utilstrækkelig frankering. Undersøg endvidere, om jeres invitationer kan håndteres manuelt gennem hele forsendelsesprocessen, idet postvæsenets maskiner til håndtering af brevene kan bøje eller endda ødelægge kuverterne. Måske kan I sikre manuel håndtering af kuverterne ved at betale et gebyr til postvæsenet.
Læs også:
Trackbacks/Pingbacks