Det første stadie i bryllupsplanlægning en er at skabe bryllupsbudget. Uanset om i har planer om at bruge en gigantisk eller en mindre sum penge på jeres bryllup, så gør det sagen lettere, hvis I har et nøje gennemtænkt og detaljeret budget.
Et bryllupsbudget svært kan tvære lave et og for mange brudepar faktisk en angstprovokerende oplevelse. Uanset om I planlægger et bryllup med 200 gæster på et slot et bryllup for 40 personer i en smuk i have, så hjælper disse spørgsmål jer på detaljeret vej.
Hvilket slags bryllup har i drømt om?
Hvilken slags bryllup har i planer om? En naturlig del af jeres budget, går naturligvis også på at finde løsninger og alternativer så i får det bedst tænkelige bryllup der stadig ligger indenfor jeres aftalte budget. Vil i gerne holde brylluppet på en smuk herregård eller en mere intim komsammen i en lade?
Der findes utroligt mange forskellige måder at holde bryllup på. Det kan altid i starten virke en smule men det er vigtigt at i bruger internettet og læser om andres erfaringer med den type bryllup i overvejer at afholde. Tænk på stilen, de mennesker i vil invitere osv.
All about weddings in Denmark.
Hvad koster et bryllup?
Hvor stor en andel af budgettet, I vælger at afsætte til de forskellige delelementer af jeres bryllup afhænger af mange ting og hvad man som par finder vigtigst. I kunne starte med at dele jeres bryllup ind i overskrifter. Det kunne være: brudekjolen, bryllupsfesten, bryllupsfotograf og video, vielsesringe, musik og underholdning til brylluppet, blomster og bordpynt etc.
Den største udgift til et bryllup er bryllupsfesten
Den største udgift til et bryllup er bryllupsfesten, Kuvertprisen ligger ofte omkring 750 kr. per person, og dertil kommer udgifter til lokale, underholdning og bryllupskage. Det er med andre ord enkelt at forstå, at bryllupsfesten der er budgettets største post. Den næststørste sum plejer at gå til ringene. Mange par lægger en stor del af budgettet dér ud fra ideen om, at de kommer til at bære ringene resten af livet.
Nedenfor finder I en forenklet oversigt over fordelingen af de enkelte poster (husk at der kan være store, individuelle forskelle mellem de respektive bryllupper).
- BRYLLUPSFESTEN: 45%
- VIELSESRINGE: 15%
- TØJ: 10%
- BLOMSTER: 7%
- TRYKSAGER OG DEKORATION: 4%
- FOTOGRAF: 15%
- ØVRIGT: 4%
Del gerne op i prioriteter
Uanset størrelsen på jeres budget er det vigtigt at prioritere, hvad der er vigtigt for netop jeres bryllup. Vil I have et bryllup, hvor fokus ligger på jeres gæster og skabe en uforglemmelig bryllupsfest? Så kan I måske holde udgifterne til ringe, tøj og dekorationer nede og i stedet lægge en større sum på mad, drikke og underholdning. Drømmer bruden om en dag, hvor hun er i fokus? Så læg en større portion af budgettet på tøj, skønhed og makeup.
Et godt tip er at lave en top tre liste over, hvad der er vigtigst for jer under brylluppet. Her anbefales det, at I skriver listerne hver for sig og derefter sætter jer sammen og sammenligner listerne. På den måde kommer I frem til en fælles prioritering. Det kan eksempelvis se sådan ud:
PERSON A: TOP TRE PRIORITETER
- Fri bar
- En fantastisk bryllupsfotograf
- Et liveband
PERSON B: TOP TRE PRIORITETER
- Udsøgt middag
- En god fest med masser af dans
- Afslappede gæster
FÆLLES PRIORITETER:
- Et liveband/en sjov fest med masser af dans
- En udsøgt middag + fri bar = afslappede gæster
- En fantastisk bryllupsfotograf
Det er vigtigt at lave en fælles prioriteringsliste, så I begge får tilgodeset jeres ønsker og på den måde får arrangeret det bryllup, I begge har drømt om, Det er også enkelt, at – efter en prioritetsliste — afsætte specifikke beløb i budgettet til de respektive dele. De dele, som 1 prioriterer højst, skal naturligvis have den største bid af budgettet.
AT SPARE ELLER FRÅDSE?
At spare sammen til et bryllup tager forskellig tid, afhængig af jeres økonomiske situation og hvilken type bryllup, der er tale om. Har i et ubegrænset budget? Tillykke! De fleste par skal dog være påpasselige med planlægningen og prioritere for ikke at overskride det lagte budget. Der, i findes dog masser af kneb til at holde udgifterne nede til jeres bryllup uden at gå på kompromis med kvaliteten.
SÅDAN HOLDER I UDGIFTERNE TIL JERES BRYLLUP NEDE:
Inviter så mange som muligt til selve vielsen og måske en hjemmelig reception, men kun de nærmeste til bryllupsmiddagen. Kurvertprisen er ofte ret høj, og jo flere gæster, des højere udgift.
Hold brylluppet på en hverdag. Det mest almindelige er at holde brylluppet en lørdag. Men på en hverdag kan man få en meget lavere pris på lokalerne, hvis i kan holde brylluppet en anden ugedag.
Tilbyd drikkevarer til et bestemt beløb i stede for at tilbyde fri bar.
Buffet og catering er oftest lavere i pris sammenlignet med en formel middagsmenu.
— Bed gæsterne om bidrag til bryllupsrejsen eller få
festen i stedet for en gave,
— Brug naturen til at dekorere jeres festlokale.
Afhold bryllupsrejsen i et land tæt på jer, Hold udgifterne til flybilletterne nede, og und i stedet jer selv lidt luksus på stedet.
Vi håber det hjalp jer lidt med at planlægge jeres drømmebryllup og god fornøjelse hvis vi ikke ses derude.
Læs flere artikler her: