9 uundværlige råd til udvælgelsen af brudepiger og best man – Det er jeres støttegruppe, jeres A-hold, frontløberne på jeres bryllupsdag. Her er et lynkursus i at vælge de rigtige mennesker. 

Det kan virke skræmmende at skulle vælge, hvem der skal stå sammen med jer på en af de vigtigste dage i jeres liv. Fortvivl ikke – vi er her for at ledsage jer gennem udvælgelsen. Tag en dyb indånding. Vi lover, det ikke er så svært, som det kan se ud til.

brylluppet selve vielsen og ikke mindst en smuttur til Dragsholm Slot

1. Tænk jer grundigt om, før I spørger

Har I først bedt en person være en del af jeres brudefølge, kan I ikke fortryde det. Lige så snart, I er blevet forlovet, kan det være fristende at bede alle jeres bedste venner være en del af brudefølget – lad være med det. Tag jer god tid. Sæt helst mindst en måned af til at fundere over mulighederne. Stil derefter jer selv dette spørgsmål: Vil denne person være lige så vigtig for os om 5 år, som han/hun er nu?

Hvis I er i tvivl, om en bestemt person skal inviteres med i jeres brudefølge, så tænk på hvordan vedkommende går i spænd med resten af følget. Passer vedkommende ikke godt ind, skal I strege personen fra jeres liste.

Slotsbryllup → Find slotte og herregårde til bryllup her

2. Vær realistisk i jeres forventninger

Hvilken rolle skal jeres brudefølge have? Er det vigtigt, at de hjælper jer med at udforme bryllupsinvitationerne, kigger på kjole med bruden og deltager i alle festerne forud for brylluppet? Eller er det alt rigeligt, hvis de tager jeres udvalgte tøj på og møder op til jeres bryllup? Ønsker I, brudefølget involverer sig meget i bryllupsforberedelserne, er det ikke supersmart at vælge venner og familie, som bor langt væk eller som har meget travlt. I risikerer at blive skuffet.

Venner, som af den ene eller den anden grund (afstand, travlhed) ikke kan forpligte sig til at deltage i alle jeres bryllupsforberedelser, kan inviteres til nogle få af aktiviteterne. Det kan være et arrangement, hvor invitationerne gøres klar, mens I nyder vin og pizza.

Bryllupsforberedelse. Brudepiger og brud på Dragsholm Slot

3. Inddrag brødre og søstre

Uden at lyde moragtige vil vi bede jer overveje, at jeres søskende fortsat er i jeres liv efter jeres 10 års bryllupsdag. Selv om I ikke har et specielt tæt forhold på nuværende tidspunkt, er det sandsynligt, at I får det med årene. Kommer I fra store familier, således det er umuligt at inkludere alle, kan I sætte en aldersgrænse, der udelukker teenagers. Dem kan I i stedet bede om at dele programmer ud eller hjælpe gæsterne på plads til vielsen. Traditionelt set er der en dameside og en herreside i kirken, men den regel kan I sagtens vælge at bryde, så følget kan stå på en vilkårlig side af midtergangen.

Sikrer jeres bryllupsfoto ved en dygtig fotograf

Bryllup Dragsholm Slot - Som "hus fotograf" ved Dragsholm slot skyder vi mange bryllupper

4. Tag brylluppets størrelse i betragtning

Misforstå os ikke. I kan have så stort eller lille et brudefølge, som I ønsker. Gennemsnittet er dog fem personer til bruden og fem til gommen, det kan I bruge som en tommelfingerregel. Er det et lille bryllup med 50 til 60 gæster, giver det kun mening med to gange fire personer i brudefølget. Er der op imod 150 gæster, kan brudefølget være på to gange 12 personer. Husk dog bare, at det ikke altid er lykken at have et stort følge. Jo flere deltagere, der er i følget, jo flere detaljer er der at holde styr på. Smoking hhv. kjoler til alle deltagere, et højt antal deltagere til hver polterabend med dertil hørende fyldte kalendere, osv. 

Hvis der er flere personer, I gerne vil inddrage i brudefølget, selv om det ikke er praktisk, så tildel dem andre roller som pladsviser, oplæser eller lystænder til vielsen. 

Bryllup i Nordsjælland – Dit drømmebryllup starter her

5. Husk, der ikke er nogen regler

En kvinde kan være forlover, hvis I ønsker det. En mand kan ledsage bruden, og en kvinde kan ledsage gommen. Det er helt op til jer. Det vigtigste er, at jeres yndlingsmennesker er til stede uanset køn.

Der er ingen stive regler mht. påklædning. Forlovere kan være i smoking eller kjoler eller sparkedragt. Brudens følge og gommens følge kan være klædt i det samme, eller deres tøj kan passe til hinanden. Sørg bare for, at de føler sig tilpas i den påklædning, I har valgt til dem.

bryllup sjælland

6. Vælg ansvarlige forlovere

De bedste forlovere er venner, som er ansvarlige (I bliver afhængige af dem både i bryllupsplanlægningen og idet de holder jeres dyre ringe). De skal være gode moralske støtter, da der ofte forekommer følelsesmæssige nedsmeltninger forud for bryllupper. Det hjælper endvidere, hvis de er supersjove, da de planlægger polterabend for jer begge.

Overvej at vælge to forlovere, hvis den bedste ven ikke er den mest pålidelige person. Forloverne kan da være kombinationen af den uforudsigelige bedste ven og en ven, I stoler på i store, vigtige sager.

bryllup

7. I er ikke forpligtet til at spørge dem, der spurgte jer

Bryllupper indgår ikke i det store regnskab mht. vennetjenester. I er ikke forpligtet til at inkludere nogen i jeres brudefølge, selv om de inkluderede jer. Lad være med at spørge kollegiekammerater, I ikke har været i kontakt med de sidste fem år, selv om I kunne gøre gengæld på den måde.

Hvis I bliver spurgt af pågældende, hvorfor de ikke er en del af jeres følge, skal I være helt ærlige. Forklar vedkommende, at det var en svær beslutning, men at I kunne mærke, I skulle vælge de personer, som er tættest på jer netop nu. Dem er der så mange af (inklusive vedkommende, der spørger), at I blev nødt til at undlade nogen af de helt særlige personer.

Læs artikel: Alt om bryllupsplanlægning ved dansk bryllup

bryllup nordjylland

8. Uddeleger yderligere funktioner

I har muligvis brug for en pladsviser, der følger gæsterne på plads til vielsen, nogle få lystændere og programuddelere. Der findes flere mulige funktioner. Måske har I en musikalsk ven, som med fornøjelse ville spille for jer til receptionen. Eller har en af vennerne et skrivetalent? Så få ham eller hende til at nedfælde et digt til oplæsning under vielsen. 

Tænk jer grundigt om, før I beder jeres venner have særprægede funktioner som f.eks. gæstebogsansvarlig (ville I selv bryde jer om den tjans?). De fleste ville nyde at være iført en del af følgets udvalgte påklædning og have en reserveret plads i stedet. (Her finder I en udførlig liste over mulige funktioner, jeres kære kan udfylde til brylluppet.)

Hvad gør i med takkekort?

Se de flotte bryllupsbilleder fra slotsbrylluppet

9. Børn er ikke selvskrevne deltagere

Hvis I ikke føler jer tæt knyttet til nogen af børnene, behøver I ikke vælge en blomsterpige eller ringbærer. Hvis I derimod gerne vil inkludere adskillige børn i jeres følge, kan I sagtens gøre det. I kan udpege tre små blomsterpiger i stedet for en eller give dem hver deres kurv med kronblade (for drengene kan det endda være sjovt at kaste med bladene!). Har I to børn, kan I få dem til at være pager for jer, når I går op ad kirkegulvet. De kan bære ringen eller en anden genstand med særlig betydning for jeres bryllup.

Er brylluppet kun for voksne? Børnene kan stadig tildeles en funktion under vielsen, selv om de ikke er inviteret med til receptionen. Er det tilfældet, kan I med fordel udpege et sted, børnene må være under receptionen. Der kan I placere en babysitter, lidt forplejning og planlagte aktiviteter til børnene. 

Vil du gerne læse flere artikler?